Mõju. Sõna, mida kasutades ülikoolis jätkub sul arutelu akadeemikutega tundideks. Sõna, mida iga inimene mõtestab erinevalt. Sõna, mis on iga sotsiaalse ettevõtte keskmes, kuid mida on samas kõige keerulisem selgitada.
Sellest postitusest saad teada kuidas enda mõju mõõta ja tulemusi kasutada.
Mõju on iga sotsiaalse ettevõtte olemuse osa
Iga sotsiaalse ettevõtte eesmärk on lahendada mingit ühiskondlikku või keskkondlikku probleemi ärina. Kui ärimudel paigas ja tead kust rahad tulevad, siis on oluline osata ka näidata, mis muutust sa lood. Nagu Peter Ducker on öelnud et mida ei mõõda, seda ei saa arendada, siis kui sa ei tea mis sinu mõju on, on sul ka raske edukalt enda kliente aidata.
Kuigi variante mõju mõõtmiseks on palju, siis siinkohal pakume sulle välja kaks lihtsat varianti.
- Esmalt theory of change ehk muutuse teooria. See on üks lihtne vahend, mille abil enda mõju mõõta. Selle abil saad paika enda mõju KPI-d ehk key performance indicatorid, mida tulebki siis mõõta, et teaksid kuidas sul enda töös läheb. Muidugi võid alati meilt koolituse tellida siit, kuid tihti piisab antud mudeli läbitegemisest ka alguses ise, et saada parem pilt ja enda tegevusmudel selgemaks.
Muidugi on andmete kogumine veel eraldi protsess, mida läbi mõelda. Olgu selleks siis see, et sa jälgid mingeid automaatselt kogutavaid andmeid (näiteks metsade hulk, suurus – vaata mida teeb Single.Earth) või miski mida pead koguma manuaalselt (näiteks intervjuud abi saanutega).
- Teine võimalik viis kuidas enda mõju paremini mõista ja kust see tuleb on Kellogg Logic Model. Antud mudeli abil mõtestad samm-sammult läbi enda tegevused, mille lõpus ongi soovitav mõju.
Nii nagu esimese variandiga, on ka siin väljakutseid. Samas alustuseks on ka antud mudel miski, mis aitab saada selgemat pilti ette sellest, mida soovid saavutada.
Kuidas mõju enda kasuks tööle panna?
Kui andmed olemas on ju oluline ka neid rakendada. Üks on muidugi see, et selle abil saad sa arendada enda toodet/teenust selleks, et need numbrid aina suureneksid ja see SDG probleem mida lahendad, väheneks.
Samal ajal on nendel numbritel sinu kui sotsiaalse ettevõtja jaoks olemas veel üks konkurentsieelis mida kasutada – nimelt on võimalus neid kasutada nii investorite kui ka uute klientide leidmisel.
Selleks on võimalusi palju ja siin anname sulle neist kaks:
- Kasuta neid KPI-d enda kodulehel, kohe täitsa alguses, nii näeb iga kodulehele tulija mis mõju sa lood.
- Kasuta nende KPI-de taga olevaid lugusi enda turunduses – kas seda siis blogi vormis või videona, mida sotsiaalmeedias jagada. Muutuse teooria mudel on siin ka igati hea viis kuidas selle tarbeks tehtav intervjuu üles ehitada.
Boonusnipp on see, et kui suhtled investori või potentsiaalse kliendiga siis jaga ka suuliselt talle neid lugusi. Lood annavad edasi emotsioone ja inimesed on emotsionaalsed olendid. Räägid lugusi, konverteerid emotsiooni, konverteerid kliente/investoreid.
Lõppkokkuvõttes võib mõju olla ka pärast selle artikli lugemist ikka veel segane, kuid see on okei, hakka kuskilt pihta, loe teisi artikleid ka, telli koolitus või lihtsalt astu järgmine samm. Nii nagu ööst saab päev, siis samm-sammu haaval saad ka sina endale asja selgeks!
—
Tegevust on toetatud Euroopa Sotsiaalse Innovatsiooni Liidu konsortsiumi (The European Social Innovation Alliance (ESIA)) rahvusvahelise projekti raames, mis on kaasrahastatud Euroopa Liidu poolt. Lisainfo: https://si-alliance.eu/