Trendiseadjad – Eesti kolm parimat õpilasfirmat

Trendiseadjad – Eesti kolm parimat õpilasfirmat

Mai kuu algul selgusid Eesti kolm parimat õpilasfirmat. On üks asi, mis neid edukaid kõiki ühendab: nad on kõik südamega ettevõtted ehk sotsiaalsed ettevõtted. Uurisime neilt miks nad otsustasid just sotsiaalse ettevõtte (ettevõte, mille peamine eesmärk on mõnd ühiskondliku/keskkondliku probleemi lahendada) loomise kasuks ning miks teisedki just selle kasuks võiksid valiku teha. 

Fotograaf: Kretel Kuusk

“Mõttega rööprähklemine”

Kolmanda koha pälvis õpilasfirma KVA (Kvaliteetaeg), kelle eesmärgiks on tuua ühiskonda juurde ühiselt kvaliteetaja veetmise olulisust. Sellest tulenevalt töötati välja tegevus- ja vestluskaardid – ühel poolel tegevus ja teisel arutlusküsimus. Kuigi algselt oli kaartide funktsiooniks pakkuda lapsevanematele veeta aega oma lastega täieliku keskendumisvõimega, siis arenes nendest edasi hoopis tööriist õpetajatele, sotsiaalpedagoogidele ja teistelegi. Tänaseks on jõutud juba punkti, et jätkatakse peale õpilasfirma perioodi lõppu kolme liikmega ise firmaga, sest on kasvanud nõudlus rööprähklemist ja kvaliteetaega õpetavade töötubade osas lastele-noortele. 

Miks otsustasite teha just sotsiaalse ettevõtte?

Sotsiaalse ettevõtte otsus oli meil tegelikult langetatud juba väga algelises ajurünnaku faasis, sest välistasime enda jaoks klassikaliste tarbeesemete tootmise – tundsime, et maailmas leidub probleeme rohkem, kui toimivaid lahendusi. Sellest kasvaski välja soov teha õpilasfirmana midagi, mis aitaks vähemalt kellegi elukorraldust või heaolu suurendada. Olgem ausad, sest kui meie põlvkond näitab initsiatiivi juba olevikus – mis veel küll tulevikus saama hakkab?

Miks võiks rohkem inimesi sotsiaalse ettevõtlusega tegeleda?

Sotsiaalne ettevõtlus pakub küll rohkelt väljakutseid, kuid see kingib tegelikult kaasa ühe missiooni – olla keegi, kes aitab oma tegudega kaasa ühiskonna arengusse. Laiemas mõistes on kogu seda valdkonda puudutav justkui turvavöö kinnitamine üheks vahvaks sõiduks, ennetades erinevaid pseudo-probleeme, päris eesmärkide ja toetava võrgustikuga.

Fotograaf: Kretel Kuusk

“Ulata käpp ja toeta varjupaiga loomi!”

Teisele kohale tuli õpilasfirma Käpart. Nende firma missiooniks on äratada inimestes hoolivust varjupaiga loomade vastu, populariseerida sealt uute lemmikute võtmist ning vähendada sellega varjupaikade ülekoormatust. Nad ühendasid jõud Tartu Koduta Loomade Varjupaigaga ning võimaldasid seal elavatel kassidel proovida oma “käppa” maalimises, luues nendega mänguhoos eriilmelisi meistritöid. Nende looming pandi kalendritele, postkaartidele ja riidest kandekottidele ning 50% kasumist annetab Käpart tagasi varjupaika sealsete loomade toetuseks.

Miks otsustasite teha just sotsiaalse ettevõtte?

Meie suurimaks kriteeriumiks õpilasfirma loomisel oli veendumus, et tahame luua midagi tähendusrikast. Praakisime välja enamus mõtteid, sest tundsime, et nendest ei oleks kellelegi päriselt abi. Otsisime ideed, mis paneks meie silmad särama ja sütitaks meis tahte kohe tegutsema asuda.

Miks võiks rohkem inimesi sotsiaalse ettevõtlusega tegeleda?

Juba sellepärast, et kahjuks maailmas on väga palju probleeme ning neile on vaja lahendusi leida, et muuta maailm paremaks paigaks. Probleemid ei saa maailmast kunagi otsa, pigem tekib neid juurde. Kindlasti ei saa kunagi küllalt inimestest, kes soovivad lahendada ühiskondlikke probleeme. Läbi probleemi saab ka ettevõtet suurepäraselt turundada: info sinust jõuab kiiremini/kergemini suurema publikuni, eriti kui tegemist on uuendusliku ja põneva ideega.

Fotograaf: Kretel Kuusk

“Rattaga on tore sõita! Ka vihmase ilmaga!”

Eesti parima õpilasfirma tiitli pälvis Drycycle. Nad toodavad Eesti tööstuste materjalijääkidest jalgratta aksessuaare, mis mugavdavad jalgrattasõitu ka kehvemate ilmadega.

Miks otsustasite teha just sotsiaalse ettevõtte?

Leidsime, et Eesti rattakultuur ei ole pooltki nii levinud kui näiteks Taanis või Hollandis. Mõistes, et üks põhilisi probleeme Eestis jalgrattaga aastaringseks sõitmiseks on ilmastik, tahtsime luua midagi, mis mugavdaks rattasõitu mistahes ilmaga.

Miks võiks rohkem inimesi sotsiaalse ettevõtlusega tegeleda?

Sotsiaalse ettevõtlusega tasub tegeleda, sest aina rohkem hinnatakse brändi lugu, põhimõtet ja jätkusuutlikku mõtteviisi üle traditsioonilise äritegevuse.