Kas teadsid, et kõigest iga kahekümnes ettevõte toimib viis aastat? Üheksateist kahekümnest ei jõua viienda aastani välja ning hääbuvad ennem. Tähendab, ettevõtja olla on raske. Mõtle nüüd kui sa tahaksid veel olla sotsiaalne ettevõtja, sektor mis alles on tärkamas. Nii võib olla alustamine veelgi raskem.
Selle tarbeks leiadki siit postitusest Erkki Kubberi, SEVi juhatuse liikme viis aegumatut ideed, mis on kohandatud osaliselt just sotsiaalse ettevõtjana edukaks olemiseks.
Idee nr 1 – ärimudelis peab sotsiaalse ettevõtjana selgelt olema paigas kust tulevad tulud, müügist
Ajalooliselt on Eesti sotsiaalse ettevõtluse sektor paljuski saanud alguse kaitstud tööga seonduvalt. See tähendab, et erinevate puuetega inimesed on hakanud valmistama mingeid tarbeesemeid, mida müüakse – näiteks Hariner, mis on harju teinud enam kui 100 aastat.
Antud dünaamikast tulenevalt on äärmiselt raske ehitada mastaapset äriliselt toimivat organisatsiooni (sest töö on ebaühtlase kvaliteediga, aeglane, väikestes mahtudes), vajavad ka taolised sotsiaalsed ettevõtted selgelt toetusi, projektirahastusi, hankeid, et nende mudel toimiks. Osad sotsiaalsed ettevõtted just taoliste mudelitega ongi ja muudmoodi otseselt ei saa.
Samal ajal on just viimastel aastatel palju peale kasvamas uue põlvkonna sotsiaalseid ettevõtteid ja sotsiaalseid ettevõtjaid, kus võimalus on kasutada tehnoloogia abi enda ärimudeli ehitamiseks (näiteks Medi).
Seega, mida aeg edasi, seda olulisem on sotsiaalse ettevõtjana selgelt teada ning paigas peaks olema kuidas sinu äri töötab. Oluline on see probleem mida lahendad, kuid sellele peavad olema ka maksvad kliendid, sest muidu ei saa sa ju eriti kedagi aidata.
Üks lihtne tööriist ärilõuendi abil selleks näiteks siin: Positiivse ärimudeli lõuend.
Idee nr 2 – tugev turundus
Olgu su toode või teenus ükstapuha kui hea, kui teised sellest ei tea, pole sul ka kliente. Hea näide tuleb minust endast. Kui enda esimest sotsiaalset ettevõtet Changemakers alustasin, siis oli tarvis leida inimesi programmi osalema. Selle jaoks mõtlesin, et raha ju inimestele meeldib, seega teen mängu kus tuleb jagada programmi kandideerimis postitust, kui jagad, osaledki 50€ loosimises. Tasuta raha paari kliki eest. Mõeldud-tehtud.
Mida aga polnud, olid jagamised. Lõpuks jagatigi postitust paar korda. Kui lehel on ikka jälgijad circa 100, siis pole väga kedagi kes su sõnumit näekski. Ennem tuleb lehele saada mass, kutsuda nii enda tuttavad kui ka näiteks raha eest postitusi võimendada, alles siis tasub taolisi mänge teha.
Mina õppisin seda omal käel ja õnneks oli ka aega ja valmidust neid eksimusi teha, samal ajal kui on tahtmist enda sotsiaalne ettevõte kohe alguses korralikult käima saada on kasulik kui turundus on mõtestatud. See pole midagi, mida tehakse asjade kõrvalt ja inimese poolt, kellele meeldib telefonis olla, vaid inimene, kes on turundust ka varem teinud. Keegi kes oskab kirjutada haaravat copyt, teab kuidas kasutada märksõnu, teab mis on baasreeglid visuaalide puhul, mõistab mis kanaleid mis sihtrühma jaoks on tarvis.
Kui ehitad üles tugeva, süsteemse turunduse, oled kahtlemata ka igatpidi ettevõtjana edukam.
Idee nr 3 – lahenduspõhisus ja problem solving skill
Olles sotsiaalne ettevõtja on sul palju maad, mida avastada. Kohati nagu maadeavastajad uude maailmajakku minnes. Kohati kasutad sa ärimudeleid mida varem pole tehtud, kohtades kus seda pole ehk varem tehtud. See nõuab oskust lahendada probleeme.
Näiteks on üheks mureks Eestis see, et sotsiaalsetel ettevõtetel pole oma juriidilist vormi, mis tähendab et MTÜ-l on raske investeeringuid kaasata, OÜ-l projektitaotlusi teha. Samas on paljud sotsiaalsed ettevõtted olemuslikult kuskil seal vahepeal või mõlemat. Tihti jäädakse siis ootama: “riik, lahenda!” või et keegi teine peaks aitama. Samal ajal on sellele üsnagi lihtne lahendus. Loo endale kaks juriidilist keha, nii MTÜ kui OÜ.
See on kõigest üks hästi pragmaatiline näide, samal ajal võib sotsiaalse ettevõtjana ja ettevõtjana üldse, luues midagi uut, tulla taolisi kohti kus on tarvis olla lahenduspõhine, palju, sest juvist see on ka üks faktor mis eristab seda ettevõtet, kes pärast viiendat aastat toimib ja seda, mis vahepeal tegevuse lõpetanud. Seega lahenda probleeme!
Idee nr 4 – hari end, järjepidevalt
Üle ega ümber ei saa uute oskuste, teadmiste omandamisest. Varasem Google CEO Eric Schmidt on öelnud aastal 2011, et sel ajal loodi kahe päevaga sama palju uut infot, kui maailma algusest aastani 2003 ehk siis info pealevool on meeletu. Kui sa ei õpi, siis sa taandarened.
Iga teadmine ei vanane päevadega, küll aga on oluline ettevõtjana mõista trende, mida inimesed tahavad ning mis avastusi tehakse, sest see kõik aitab sul olla inimese ja ka ettevõtjana edukam.
Tegelikkuses on see üsna lihtne ka. Väidetavalt loeb keskmine inimene elus paar raamatut. Seega, loe see aasta kolm ja oled juba enamikust eespool.
Harimiseks on muidugi viise hulganisti:
- Loe raamatuid
- Käi konverentsidel
- Kuula podcaste ekspertidega
- Suhtle enda valdkonna inimestega
Vali ükstapuha milline eelnimetatust või midagi muud, kuid mis peamine – hari end, sest see on see mis aitab sul edukam olla, mitte uudiste igatunnine lugemine.
Idee nr 5 – ole valmis muutuma
Eelnevad punktid võtab hästi kokku viimane. Ole agiilne ja valmis muutuma. Maailm muutub, sa õpid uut ja ärimudelit muutuvad. Seega ainus püsiv asi ongi muutus. Ole valmis minema kaasa koroonaga, võimalik et seetõttu tuleb su äri digitaliseerida. Ole valmis selleks, et tuleb sõda, võimalik, et su töötajate emakeel muutub. Ole valmis milleks iganes.
Tegelikult ei saa ju ühekski selleks asjaks valmis olla, küll aga saad sa olla mõtteviisiga, et sa aksepteerid ja võtad muutusi avatult vastu, sest ühel või teisel moel tulevad nad nii või naa. Keskajal oli viimati nii, et inimeste heaolu ei pruukinud põlvkonna jooksul eriti areneda, kuid alates sellest ajast on olnud tehnoloogiline ja majanduslik areng aina kiirenev, seega kui tahad olla edukas sotsiaalne ettevõtja või üldse ettevõtja või üldse edukas inimene, siis arene, muutu, saa paremaks, kohandu.
Nagu on evolutsiooniteooria alus, et kohanemisvõimelisem jääb ellu (just kohanemisvõimelisem, mitte tugevam), seega ole valmis kohanduma.
—
Tegevus on toetatud Euroopa Sotsiaalse Innovatsiooni Liidu konsortsiumi (The European Social Innovation Alliance (ESIA)) rahvusvahelise projekti raames, mis on kaasrahastatud Euroopa Liidu poolt. Lisainfo: https://si-alliance.eu/