Eriolukorra ajal sai paljudele ettevõtetele selgeks, et nende ärimudel vajab uuendamist. Kiireimad suutsid enda internetipoe avada, ent paljudele ettevõtjatele on see ikka veel hägune ala – kuidas alustada, mida peaks teadma ja kui kalliks see minna võib?
E-poe olemasolu aitab kasvatada müüki, sest internetiturunduse abil saab ostja soetada soovitud tooted kohe kui reklaami näeb. Kuid kui ettevõte on väike ja kollektiivis puuduvad teadmised internetipoe ehitamisest, avamisest ja selle turundusest, siis võib see tunduda keeruline. Samas öeldakse, et kui sind pole internetis, pole sind olemas. Seega tasub kindlasti katsetada – hakka otsast minema ja kui kuskil hätta jääd, on loodud palju vahendeid, mis aitavad edasi minna.
Otsustasime #RÄÄGIMERAHAST kampaania raames koguda kokku e-poe avamiseks loodud kasulikud juhendid, nõuanded ja videod. Siit artiklist leiad erinevaid linke, mis toetavad e-poe avamist planeerida ning ellu viia.
#1 E-poe planeerimine
E-poe avamise kohta on hea artikkel digi.geenius lehel “Kuidas alustada e-poe tegemist ja mismoodi leida kõige õigem lahendus?”. Artiklis olevate küsimustele vastates saab aimu, millise suurusega e-poodi on vaja ja kuidas valida oma võimetele vastavat platvormi. See on algatuseks hea esimene samm – nii saab aimu, millises suunas üldse liikuma tuleks hakata.
Sissejuhatuseks on hea ka vaadata Maakondlike Arenduskeskuste videoõpetust “E-poe loomine. Kuidas algust teha?”. Selles 45-minutilises videos räägib Acty digistrateeg Aldar Reinberk põhjalikumalt e-poe avamise planeerimisest ja esitab suunavaid küsimusi, et saaksid teha parimad valikud.
Veebimajutus on oma artiklis “Kuidas teha kiirelt ja soodsalt e-pood?” seletanud nelja e-poe platvormi erisusi põhjalikumalt (Etsy, Shopify, Shoproller, Voog). Lisaks on Veebimajutus ja Voog teinud video, mis näitab, kuidas Voogi platvormil e-poodi halata. Nii saad ka visuaalse pildi, kas saaksid sellega ise hakkama või peaksid leidma omale kellegi appi.
Voog on enda blogiartiklis “E-kaubanduse olukorrast Eestis ja veebipoe platvormide võrdlus“ teinud põhjaliku võrdleva tabeli pakettide hindadest ja piirangutest nelja e-poe platvormi vahel (Shopify, Wix, Shoproller, Voog). Lisaks on artikli alguses statistika e-poodide populaarsuse kasvust.
Mõtle ka tarnemeetodi ja laoprogrammi peale. Osad e-poe platvormid pakuvad neid süsteeme lisamoodulitena raha eest. Veebikoda.ee on pannud kirja ülevaate erinevatest aspektidest, mille üle mõelda.
#2 E-poe turundus
Maakondlikud Arenduskeskused on teinud ka pooletunnise video “Kuidas ehitada ja kasvatada äri sotsiaalmeedias?”, kus Boost Yourself tegevjuht Teet Torim annab nõu. Ta toob ka mitmeid praktilisi näiteid enda e-poest ja räägib vigadest, millest nad on õppinud.
Kindlasti peab teadma, kes on sinu ideaalklient, kellele su toode kõige täpsemini on suunatud. Siin on oluline, vaadata korra üle, kas füüsilise poe ja e-poe kliendid on samad, või hakkavad e-poodi kasutama teise sihtgrupi esindajad. Kui oled selle üle mõelnud, saad aimu, millistes kanalites peaksid olema kõige paremini nähtav, et jõuda otse oma kliendini. Sellest on kirjutanud Kunstimeistrid.ee artiklis “Kes on sinu sihtturg ja ideaalkliendid” ja kirja pannud küsimused, mille abil oma klienti paremini kaardistada.
Kaubandus.ee lehel on Fred Koppel ja Taavi Raidma agentuurist Convertal kirjutanud väga põhjaliku ülevaate erinevatest e-poe turundusvõimalustest artiklis “6/6 E-poe turundus: kõik, mida peaksid alustuseks teadma”. Milliseid näitajaid tuleks jälgida? Milliseid turunduskanaleid kasutada ja kuidas neid kasutada hästi? Milliseid turundusstrateegiad on olemas?
Digi.geeniuse Veebimajutuse blogis on veidi lihtsam ülevaade turunduse võimalustest artiklis “8 kõige olulisemat e-poe turunduskanalit”.
Priit Kallas on jaganud artiklis “Kuidas e-pood paremini müüma panna” erinevaid nippe, mida järgides aitad kaasa oma e-poe müügitulemustele. Priit ise lubab, et nende rakendamisel paranevad müügitulemused märkimisväärselt.
#3 Muud kasulikud lingid
Artiklist “Eesti pangalingid: hinnad ja suur pangalinkide tehingutasude hinnavõrdlus“ saad põhjaliku ülevaate, milliste kuludega peaksid arvestama, et maksmine oleks kliendi jaoks võimalikult lihtne.
Infomaterjalid Eesti E-kaubanduse Liidu koduleheküljel aitavad mõelda erinevatele e-poe seaduslikele küsimustele. Sealt saab tasuta võtta näidismüügitingimus ja -tagastusvormi erinevates keeltes või nõuandeid isikuandmete käitlemiseks.
Kogu selle planeerimise ja ehitamise juures ei tohi unustada, et hinnad, mis on füüsilises poes, sisaldavad erinevamaid kulusid kui tooted, mis on e-poes. Lisaks kõigele muule, tuleb e-poodi avades vaadata otsa ka oma hinnastusmudelile ning lisada sinna e-poe halduskulud.
Uuel turul võib olla teine hinnaklass ja seda tuleks ka enne e-poe ehitamist kindlasti uurida. Peamine on see, et hind, mida küsid oma toote eest ka e-poes on vääriline. Selle sees on sinu panustatud aeg ja töö, mis on väärt oma hinda.