“Mul sai villand” – Paavo Ala, Medi häirenuputeenus

Paavo, miks sa oled sotsiaalne ettevõtja?

Olin enne Medi häirenuputeenuse asutamist terve elu ärivaldkonnas, peamiselt telekomisektoris töötanud. Vahepeal tegelesin ka sündmusturundusega, mis ajast on ürituste korralduslik pool mulle meelepärane ja tore vaheldus siiani. Nüüdseks juba üle 11 aasta tagasi, 2010. aastal jõudsin oma tööelus sinnani, kus mul sai senisest tegevusest ja valdkonnast villand. Olin töötanud juhtiva mobiilioperaatori turundusosakonnas järjest viis pikka ja intensiivset aastat. Otsustasin oma töist elu muuta. Küllap olin jõudnud ka muus osas selleni, et mu tulevane töö ei pidanud – pigem isegi ei tohtinud – olla järjekordne tavaline äriettevõte. Ilmselt oli see mingisugune küpsusfaas, kus soov teha midagi muud ja teisiti ning omada suuremat sotsiaalset mõju, olid saanud minu jaoks piisavalt oluliseks. Mis saaks olla parem kui aidata kaaskodanikke, aidata päästa elusid ja teha (Eestis) sotsiaalvaldkonnas midagi uut(moodi).

Kuidas jõudsid oma sotsiaalse ettevõtte ideeni?

Üle 11 aasta tagasi, mil olin parasjagu oma tööelus muudatust tegemas, rääkis koolivend ja sõber Risto plaanist Eestis häirenuputeenus eakatele ja puuetega inimestele üleriiklikult kättesaadavaks teha. Seni oli seda vaid Tallinnas kolm aastat osutatud. Arutasime pikki päevi ja õhtuid, kas ja kuidas plaan teoks teha. Kohtusime potentsiaalsete tarnijatega, külastasime idee testimise mõttes mitmeid kohalikke omavalitsusi ning leidsime üsna kiiresti, et huvi on piisav, et tasub proovida. Valdkond oli meie mõlema jaoks uus, ent samas väga huvipakkuv ja piisavalt laia sotsiaalse mõjuga.

Kuidas Medi häirenuputeenus toimib?

Medi häirenuputeenus aitab peaasjalikult eakatel ja füüsilise puudega isikutel kauem ning turvalisemalt oma kodus elada. Kukkumise, terviserikke või muu õnnetuse korral aitab üksainus nupuvajutus või kukkumisanduri aktiveerumine e. tugeva põrutuse tuvastamine hoolealusel oma abitust olukorrast kiiresti Medi operaatoritele ja nende kaudu lähedastele või Medi 24/7 väljakutseekipaažile märku anda. Juba loetud minutite möödudes on keegi abivajaja poole teel. Selle asemel, et tunde või lausa ööpäevi oma kodus – kohas, kus inimene end kõige turvalisemalt tundma peab – abitus olukorras olla ja oodata kuni keegi kontakti otsima hakkab või jõuetult vastu radiaatorit taguda.

Kuhu tahate jõuda? Mis on tuleviku ägedad plaanid?

Kui jätta kõrvale Eesti ajalooline, sotsiaalne ja majanduslik mahajäämus, on Eestis häirenuputeenuse reaalne igapäevane vajadus ligi 20 000 inimesel. Oleme kõigile abivajajatele teenuse osutamisest veel aastakümnete kaugusel. Tegutseme selle nimel, et ajaks, kui me ise eakaks ja väetiks jääme, oleks häirenuputeenus jt sellised iseseisva koduse elamise lahendused tavapärased, igapäevased ja aktsepteeritud hoolekandeteenused. Sest me ju kõik teame, et elanikkond vananeb kõikjal, me elamegi üha kauem ning oma kodus pikemalt ja iseseisvalt hakkama saamist toetavad lahendused, teenused ja tooted on juba lähitulevikus kindlasti üha enam hädavajalikud. Eakad ju ei soovi oma kodust hooldekoju ega ka laste juurde kolida ning väärikas iseseisev vananemine oma kodus peab olema inimõigus.

Meil on juba mitmeid muid iseseisva turvalise elamise lahendusi. Näiteks automaatsed ravimidosaatorid ravimite võtmise meelde tuletamiseks. Lisaks pliidivalvurid elektripliidi sisse lülitatuks unustamisest või sellel toidu süttimise tuleneva tuleohu vältimiseks ning inimelude ja vara kaitseks. Samuti asukoha positsioneerijad, mis aitavad eksinud eaka turvaliselt üles leida.

Tulevikus plaanime arendada erinevaid teenuseid, et olla selles valdkonnas partner nii kõikidele omavalitsustele kui hoolivatele eraisikutele, kes oma eakatele väärikat iseseisvat hakkama saamist pakkuda soovivad.

Mida tähendab sinu jaoks üldse sotsiaalne ettevõtlus?

Hingega ja sära silmis enda poolt usutava asja ajamist. Oma töös ja tegemistes mitte ainult äri ja isikliku tulu peale mõtlemist ning kitsalt sellest lähtumist. Hoolimist meie ühiskonna väetimatest ja hoolt vajavatest. See siiras rõõm, mida kogeme iga kord, kui oleme suutnud aidata mõne hoolealuse täbarast olukorrast või lausa tema elu päästa ning hoolealuselt või tema lähedaselt sellest hiljem tänusõnu kuuleme, on hindamatu ja annab jõudu edasi tegutseda.

Mis on mõni õppetund, mida oled saanud sotsiaalse ettevõtlusega tegeledes?

Kus näed häda laita, seal algata ja aita. Samas ei tohi teiste aitamise ja oma ettevõtmiste käivitamisel ennastunustavalt üleliia kaua töötada – muidu põled liiga kiiresti läbi ja kaob rõõm tehtavast ja isegi saavutatust. Nagu ettevõtluses ikka – kui ei õnnestu, proovi, proovi, proovi veel!

Paavo Ala, 44a, medi.ee häirenuputeenuse üks asutaja ja eestvedaja | www.medi.ee